Co to jest rower przełajowy?
Rower przełajowy jest przeznaczony do jak najszybszego pokonywania różnych terenów terenowych. Musi być równie sprawny w pokonywaniu wzniesień, jak i zjazdów, a jednocześnie wydajny podczas pedałowania na płaskim terenie lub wybierania linii na ciasnych, krętych singletrackach. Rowery przełajowe są zazwyczaj najlżejszym typem roweru górskiego, jaki można kupić za daną cenę i są często wykonane z włókna węglowego, choć dostępne są również tańsze opcje aluminiowe. Rowery przełajowe mają mniejszy skok zawieszenia niż rowery trailowe i enduro, więc nie będą tak sprawne na bardzo stromych, surowych i technicznych szlakach. Niemniej jednak, w odpowiednich rękach rower przełajowy jest zaskakująco sprawny. Rowery przełajowe są przeznaczone głównie do wyścigów, ale równie dobrze sprawdzają się na łagodniejszych szlakach lub podczas wielkiego dnia w górach, gdy cenisz sobie wszechstronne możliwości roweru przełajowego w zróżnicowanym terenie.
Nie znaleziono produktów spełniających podane kryteria.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru przełajowego?
Rowery przełajowe tradycyjnie mają stromą geometrię, inaczej niż rowery trailowe czy enduro. Logika była taka, że "szybsze" prowadzenie sprawiało, że rowery przełajowe były lepsze w ciasnych singletrackach i wyścigach po łokcie.
Geometria roweru przełajowego
Jednak współczesne wyścigi przełajowe odbywają się na znacznie trudniejszych trasach, które składają się w równej mierze z podstępnych zjazdów i rozdzierających płuca podjazdów, więc geometria musiała nadążyć za tym trendem. Kąty główki tak luźne, jak 67 stopni i wartości zasięgu, które kiedyś widywano tylko w rowerach trailowych, nie są rzadkością w nowoczesnych rowerach przełajowych. Mają one również bardziej strome kąty podsiodłowe, wynoszące około 74 do 75 stopni, co sprawia, że biodra kolarza znajdują się w lepszej pozycji nad dolnym wspornikiem, zapewniając efektywność pedałowania.
Rama w rowerze przełajowym
Do wyboru są dwa główne materiały ram: włókno węglowe i aluminium. Jeśli chodzi o profesjonalne wyścigi, każdy zawodnik będzie używał włókna węglowego; jest ono lżejsze niż aluminium i może być zaprojektowane tak, aby było sztywniejsze, więc ma to sens, jeśli wszystko, o co się martwisz, to jak najszybsza jazda, bez większych obaw o budżet. Wadą karbonu jest to, że jest droższy od aluminium, a w pewnych sytuacjach bardziej podatny na uszkodzenia podczas wypadku. Aluminium jest tańsze i lepiej opiera się uszkodzeniom spowodowanym przez niektóre uderzenia. To sprawia, że jest idealne, jeśli szukasz oszczędności lub chcesz, aby Twój rower był jak najbardziej wytrzymały. Najnowsze ramy aluminiowe mogą być również imponująco lekkie. Istnieją tytanowe i stalowe rowery przełajowe, ale stanowią one mniejszość.
Ile waży rower przełajowy?
Stosunek mocy do masy jest ważny dla sukcesu w przełaju, więc naturalnie kolarze chcą mieć jak najlżejszy sprzęt, który jednocześnie będzie w stanie wytrzymać ciężką jazdę lub wyścigi. W klasie wyższej możesz znaleźć hardtaila o masie poniżej 8 kg, co jest imponujące, biorąc pod uwagę możliwości tych rowerów. Bardziej przystępne modele ważą zazwyczaj od 9 do 11 kg. Jeśli chodzi o rowery z pełnym zawieszeniem, model z najwyższej półki może ważyć nieco poniżej 10 kg, a bardziej przystępne cenowo rowery ważą od 12 do 14 kg. Choć całkowita waga roweru ma znaczenie, zwłaszcza jeśli jesteś elitarnym zawodnikiem, istnieją o wiele lepsze i tańsze sposoby na zwiększenie szybkości na początku kariery - na przykład trening! Staraj się więc nie przywiązywać zbytnio do wagi na początku. Będzie mnóstwo czasu, by zacząć liczyć gramy i opróżniać portfel, gdy będziesz stopniowo awansował.
Rower gravel – co to jest?
Rowery gravelowe, czasami nazywane również rowerami typu adventure, to zasadniczo rowery szosowe przeznaczone do jazdy po różnych nawierzchniach, przewożenia dodatkowego sprzętu i całodziennej jazdy po mniej uczęszczanych drogach. Są one bardziej trwałe i wytrzymałe niż standardowe rowery szosowe, mają większy zakres biegów i miejsce na znacznie szersze opony.
Specyfika rowerów gravelowych
Wszechstronność rowerów gravelowych sprawia, że są one świetną opcją dla wielu rodzajów jazdy. Nadają się do wszystkich, z wyjątkiem najszybszej jazdy szosowej, a szersze opony i szerszy zakres przełożeń sprawiają, że można na nich jeździć po szlakach, drogach szutrowych i pożarowych. Są wytrzymałe, wygodne i często można na nich przewozić bagaż, co czyni je idealnymi do lekkich przygód turystycznych lub do dłuższych i szybszych dojazdów do pracy.
Geometria roweru gravelowego
Geometria roweru gravelowego jest ukierunkowana na zapewnienie stabilności i komfortu. Długi rozstaw osi zapewnia stabilność na luźnych nawierzchniach i na długich dystansach. Rura przednia jest uważana za "wysoką" lub "długą", a w połączeniu z krótszą rurą górną sprawia, że rowerzysta znajduje się w bardziej wyprostowanej pozycji, co zwiększa komfort podczas wycieczek i poprawia widoczność podczas dojazdów do pracy. Kąt główki ramy jest "luźny", dzięki czemu lepiej sprawdza się przy małych prędkościach i nie powoduje uczucia "szarpania", jak w przypadku niektórych wydajnych rowerów szosowych.
Rama w rowerach gravelowych
Rama jest cięższa niż w rowerze szosowym, co zwiększa jej trwałość i sprawia, że jest wystarczająco odporna na dodatkowe obciążenie wynikające z zastosowania toreb na ramę, jeśli planujesz lekką wycieczkę. Rama posiada również powszechnie stosowane oczka na błotniki.
Jakie opony do roweru gravel?
W rowerach gravelowych stosuje się duże opony przekraczające 30 mm, a często nawet 42 mm, aby poprawić komfort, przyczepność i stabilność. Aby pomieścić takie opony, rama musi mieć znaczny prześwit, co jest ułatwione dzięki zastosowaniu hamulców tarczowych. Hamulce tarczowe nie tylko eliminują potrzebę stosowania zacisków hamulców obręczowych w ramie, tworząc tym samym większy prześwit dla opon, ale również zapewniają lepszą modulację (kontrolę) i wydajność w każdych warunkach pogodowych. Wybór biegów jest ukierunkowany na wolniejsze prędkości z większym zakresem, poświęcając niektóre górne przełożenia, aby zapewnić więcej opcji do pokonywania stromych i luźnych podjazdów.