Nowa technologia rowerów elektrycznych 

Niezależnie od tego, czy chcesz zrezygnować z samochodu na rzecz dojazdu do pracy, czy też pragniesz łatwiejszej jazdy na szczyt szlaku, rower elektryczny może zaoferować wiele zalet zwykłego roweru, z mocą silnika dostępną w razie potrzeby. Technologia rowerów elektrycznych rozwinęła się w ostatnich latach w błyskawicznym tempie i obecnie można znaleźć prawie każdy rodzaj roweru z silnikiem, od rowerów szosowych, miejskich i e-MTB, po e-hybrydy i rowery e-growerowe. Ceny rowery elektrycznych są bardzo zróżnicowane i są zależne od wyposażenia, mocy i innych czynników składowych. 


Rowery elektryczne, e-bike – co to jest? 

Rower elektryczny lub e-bike to rower wyposażony w silnik elektryczny, który wspomaga Cię podczas pedałowania. Silnik jest zasilany z akumulatora zamontowanego w rowerze. Aby zakwalifikować rower do kategorii e-bike, silnik musi Ci pomagać, a nie napędzać Cię samodzielnie. W związku z tym, aby uzyskać taką pomoc, należy pedałować. Moc dostarczana przez silnik jest regulowana w zależności od siły pedałowania i wybranego poziomu wsparcia. Systemy rowerów elektrycznych oferują wiele trybów do wyboru, umożliwiając zrównoważenie ilości energii dostarczanej przez pedały z zasięgiem i żywotnością baterii. Przepisy dotyczące tego, jak bardzo silnik może pomagać i jak szybko pomoc przestaje działać, różnią się na całym świecie, ale ogólnie rzecz biorąc, silnik jest ograniczony do 250 W mocy i musi się wyłączyć, gdy prędkość osiągnie 25 km/h/15,5 km/h, z wyjątkiem USA, gdzie może kontynuować pracę do 20 km/h. Oczywiście można jechać szybciej, ale tylko dzięki własnemu wysiłkowi - silnik roweru nie będzie już wspomagał.


Jak działa rower elektryczny?

Rower elektryczny jest zazwyczaj wyposażony w silnik umieszczony centralnie w rowerze (często nazywany silnikiem ze średnim napędem, zasilanym przez korby) lub w przedniej lub tylnej piaście. Podczas gdy silnik umieszczony w piaście będzie bezpośrednio napędzał koło, silnik zamontowany na osi będzie działał poprzez łańcuch i przekładnie roweru. Kiedy pedałujesz, czujnik momentu obrotowego zmierzy, ile wysiłku wkładasz i dopasuje to do mocy wyjściowej silnika. Chodzi o to, że silnik nie przejmie całkowicie kontroli nad rowerem, ale będzie dostarczał stałą moc, która nie spowoduje, że rower będzie się rzucał do przodu. Zasilanie pochodzi z akumulatora, który może być zamontowany na zewnątrz ramy lub ukryty w niej. Wiele akumulatorów można wyjąć w celu naładowania, ale inne wymagają ładowania w rowerze. W takim przypadku musisz mieć miejsce do zaparkowania roweru w pobliżu gniazdka elektrycznego. Do silnika dołączony jest sterownik, zazwyczaj zamontowany na kierownicy lub zintegrowany z ramą, który pozwala zdecydować, jak bardzo chcesz wspomagać rower i kontrolować poziom naładowania baterii. Niektóre z nich zawierają również ekran z nawigacją i innymi funkcjami.


Moc w rowerach elektrycznych 

Rower elektryczny posiada zazwyczaj od trzech do pięciu poziomów wspomagania, wybieranych za pomocą sterownika. W zależności od specyfikacji silnika roweru mogą one zapewniać od delikatnego pchnięcia po dużą moc do pokonywania stromych podjazdów terenowych. Niektóre rowery posiadają również przycisk "boost", za pomocą którego można zwiększyć moc wyjściową w celu uzyskania krótkich impulsów dodatkowej mocy. Wiele rowerów oferuje również tryb wspomagania chodzenia, aby ułatwić pchanie po zejściu z roweru. Możesz zmieniać poziomy wspomagania w trakcie jazdy i zazwyczaj istnieje możliwość całkowitego wyłączenia silnika i jazdy wyłącznie na pedałach. Wiele silników w rowerach elektrycznych jest zaprojektowanych tak, aby nie powodować oporów powietrza po wyłączeniu, ale nadal pozostaje do pokonania dodatkowa waga.


Charakterystyka roweru elektrycznego lub e-bike 

Rowery elektryczne są cięższe od zwykłych rowerów, a waga silników i baterii w rowerach elektrycznych jest bardzo zróżnicowana. Najlżejsze systemy ważą mniej niż 4 kg i są zazwyczaj spotykane w elektrycznych rowerach szosowych, ale większość systemów waży około 6 do 8 kg - a czasami więcej. Dodatkowe punkty montażowe i wzmocnienie ramy wymagane w rowerze elektrycznym mogą również zwiększyć wagę. Waga systemu zależy częściowo od budżetu, ale także od przeznaczenia roweru. Rowery wymagające dużej mocy, na przykład elektryczny rower towarowy lub e-MTB, będą najprawdopodobniej wyposażone w cięższy silnik i pakiet akumulatorów, podczas gdy elektryczny rower szosowy wymaga mniejszego wsparcia i będzie miał za priorytet mniejszą masę. Najnowsze rowery elektryczne są prawie nie do odróżnienia od rowerów bez silnika, dzięki eleganckiej, zintegrowanej konstrukcji silnika i akumulatora. Dodatkowy ciężar związany z rowerami elektrycznymi warto mieć na uwadze, jeśli musisz podnosić lub przenosić swoje urządzenie gdziekolwiek. W takim przypadku należy rozważyć, ile dodatkowego ciężaru można wygodnie unieść. Jednak w przypadku codziennej jazdy korzyści płynące z posiadania silnika powinny przeważyć nad dodatkowym ciężarem, zwłaszcza jeśli chodzi o wspinaczkę... chyba że zabraknie Ci baterii.




Jak się jeździ na rowerze elektrycznym?

Jazda na rowerze elektrycznym przypomina jazdę na rowerze bezsilnikowym tego samego typu. Należy włączyć silnik, wybrać żądany poziom wspomagania za pomocą sterownika, a następnie pedałować. Silnik znacznie ułatwia początkowe przyspieszenie, a następnie pomaga utrzymać prędkość, zwłaszcza gdy trzeba pokonać wzniesienie. Jednak ze względu na dodatkową masę silnika i akumulatora, rower elektryczny może poruszać się nieco wolniej niż zwykły rower. Może on również posiadać szersze opony, aby przenieść dodatkową masę i zapewnić większą przyczepność, a także zazwyczaj hamulce tarczowe, ponieważ masa do spowolnienia i zatrzymania jest większa.


Jaki jest zasięg roweru elektrycznego?

Baterie w rowerach elektrycznych mogą zapewnić zasięg od 51 do 260 km lub więcej na pełnym ładowaniu, w zależności od ich pojemności (mierzonej w watogodzinach i oznaczanej skrótem Wh). Baterie są drogie, więc rower elektryczny o większym zasięgu będzie kosztował więcej. Zwykle otrzymujesz wskaźnik poziomu naładowania baterii, a niektóre systemy sterowania podają szacunkowy zasięg podczas jazdy lub regulują moc wyjściową, abyś mógł osiągnąć zaplanowany dystans jazdy. Niektóre rowery elektryczne umożliwiają podłączenie drugiej baterii, która może mieścić się w klatce na butelki, aby zwiększyć zasięg. Można również obniżyć poziom wspomagania podczas jazdy, aby oszczędzić baterię i zwiększyć zasięg roweru. Chociaż wiele marek oferuje szacunkowy zasięg dla danego modelu roweru i można oszacować teoretyczny zasięg roweru na podstawie mocy silnika i pojemności baterii, to ostatecznie zależy on od poziomu wspomagania, z którego korzystasz oraz od terenu.


Ładowanie roweru elektrycznego 

Pełne naładowanie akumulatora z sieci może trwać od około trzech godzin do dziewięciu godzin, a nawet więcej, w zależności od modelu, ładowarki i pojemności akumulatora.


Rodzaje rowerów elektrycznych 


Rowery elektryczny hybrydowy 

Najpopularniejsze typy rowerów elektrycznych to hybrydy i rowery górskie. Elektryczne rowery hybrydowe mają płaskie bary i grube, odporne na przebicie opony, przydatne do jazdy do pracy, na zakupy i do bardziej rekreacyjnych przejażdżek. Mogą być również wyposażone w błotniki (lub oczka umożliwiające dodanie pełnowymiarowych błotników), bagażnik i światła, a czasami mają konstrukcję ramy typu step-through, aby ułatwić wsiadanie i zsiadanie z roweru.


Rowery elektryczne górskie 

Elektryczne rowery górskie mają zazwyczaj mocny silnik o wysokim momencie obrotowym, który pomaga w pokonywaniu luźnych podjazdów i przeszkód terenowych. Po dotarciu na szczyt, silnik można wyłączyć, aby cieszyć się jazdą w dół. Rośnie też liczba elektrycznych rowerów szosowych. Z opuszczaną kierownicą są przeznaczone do szybkiej jazdy i zazwyczaj są stosunkowo lekkie (jak na rowery elektryczne), aby ułatwić prowadzenie i pokonywanie wzniesień.


Rowery elektryczne typu gravel, czyli e-gravel 

Rośnie też liczba elektrycznych rowerów szutrowych. Dzięki szerszym oponom pozwalającym na pewną jazdę w terenie i opuszczanej kierownicy umożliwiającej jazdę po drogach, rowery e-gravel są zaprojektowane tak, aby zapewnić wszechstronność, która pozwoli Ci naprawdę poszerzyć zakres jazdy.


Rower elektryczny składany 

Składany rower elektryczny został zaprojektowany z myślą o wszechstronności i kompaktowych rozmiarach, dzięki czemu można go zabrać ze sobą do transportu publicznego lub złożyć w celu łatwiejszego przechowywania w domu/pracy.


Rowery elektryczne towarowe

Istnieją również elektryczne rowery towarowe, przeznaczone do przewożenia ładunków w dostawach po mieście i innych codziennych zadaniach, w których mogą zastąpić samochód lub furgonetkę.

Rower elektryczny Giant Fathom E+ Junior Pomarańczowy

Rower elektryczny Giant Fathom E+ Junior Pomarańczowy
Rower elektryczny Giant Fathom E+ Junior Pomarańczowy
Cena: 9 999,00 zł

Silnik: Giant SyncDrive Sport, powered by Yamaha.

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Compact Hybrid green´n´green

Rower męski Cube Compact Hybrid green´n´green
Rower męski Cube Compact Hybrid green´n´green
Cena: 12 239,00 zł

Widelec: Aluminium

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Compact Hybrid iridium´n´black

Rower męski Cube Compact Hybrid iridium´n´black
Rower męski Cube Compact Hybrid iridium´n´black
Cena: 12 239,00 zł

Widelec: Aluminium

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Compact Hybrid Sport blue´n´red

Rower męski Cube Compact Hybrid Sport blue´n´red
Rower męski Cube Compact Hybrid Sport blue´n´red
Cena: 12 239,00 zł

Widelec: Aluminium

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Compact Hybrid Sport white´n´black

Rower męski Cube Compact Hybrid Sport white´n´black
Rower męski Cube Compact Hybrid Sport white´n´black
Cena: 12 239,00 zł

Widelec: Aluminium

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Elite Hybrid C:62 Race 625 29 grey´n´orange

Rower męski Cube Elite Hybrid C:62 Race 625 29 grey´n´orange
Rower męski Cube Elite Hybrid C:62 Race 625 29 grey´n´orange
Cena: 19 439,00 zł

Widelec: RockShox Recon Gold RL Air, Tapered, 15x110mm, eMTB Approved, 120mm

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Elite Hybrid C:62 SL 625 29 carbon´n´blue

Rower męski Cube Elite Hybrid C:62 SL 625 29 carbon´n´blue
Rower męski Cube Elite Hybrid C:62 SL 625 29 carbon´n´blue
Cena: 21 839,00 zł

Widelec: Fox 34 Float Step-Cast FIT GRIP 3-Position Damper, Tapered, 15x110mm, E-Bike Tune, 120mm

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Kathmandu Hybrid EXC 625 black´n´grey

Rower męski Cube Kathmandu Hybrid EXC 625 black´n´grey
Rower męski Cube Kathmandu Hybrid EXC 625 black´n´grey
Cena: 16 079,00 zł

Widelec: SR Suntour XCR32 LO-R Air, 100mm, Lockout

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Kathmandu Hybrid ONE 500 iridium´n´black

Rower męski Cube Kathmandu Hybrid ONE 500 iridium´n´black
Rower męski Cube Kathmandu Hybrid ONE 500 iridium´n´black
Cena: 11 299,00 zł

Widelec: SR Suntour XCM ATB Coil, 100mm

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Nature Hybrid EXC 625 Allroad petrol´n´darkblue

Rower męski Cube Nature Hybrid EXC 625 Allroad petrol´n´darkblue
Rower męski Cube Nature Hybrid EXC 625 Allroad petrol´n´darkblue
Cena: 13 199,00 zł

Widelec: SR Suntour XCR32 LO-R Air, 100mm, Lockout

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Nature Hybrid ONE 500 Allroad black´n´red

Rower męski Cube Nature Hybrid ONE 500 Allroad black´n´red
Rower męski Cube Nature Hybrid ONE 500 Allroad black´n´red
Cena: 11 279,00 zł

Widelec: SR Suntour XCM ATB Coil, 100mm

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Reaction Hybrid Performance 400 27.5 desert´n´orange

Rower męski Cube Reaction Hybrid Performance 400 27.5 desert´n´orange
Rower męski Cube Reaction Hybrid Performance 400 27.5 desert´n´orange
Cena: 8 799,00 zł

Widelec: SR Suntour XCM ATB Coil, 100mm

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Reaction Hybrid Performance 500 29 desert´n´orange

Rower męski Cube Reaction Hybrid Performance 500 29 desert´n´orange
Rower męski Cube Reaction Hybrid Performance 500 29 desert´n´orange
Cena: 9 799,00 zł

Widelec: SR Suntour XCM ATB Coil, 100mm

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 Allroad black´n´grey

Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 Allroad black´n´grey
Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 Allroad black´n´grey
Cena: 12 719,00 zł

Widelec: SR Suntour XCM34 Coil, Tapered, 15x110mm, 100mm, Lockout

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 Allroad grey´n´yellow

Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 Allroad grey´n´yellow
Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 Allroad grey´n´yellow
Cena: 12 719,00 zł

Widelec: SR Suntour XCM34 Coil, Tapered, 15x110mm, 100mm, Lockout

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 Allroad petrol´n´orange

Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 Allroad petrol´n´orange
Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 Allroad petrol´n´orange
Cena: 12 719,00 zł

Widelec: SR Suntour XCM34 Coil, Tapered, 15x110mm, 100mm, Lockout

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 grey´n´yellow

Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 grey´n´yellow
Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 grey´n´yellow
Cena: 12 239,00 zł

Widelec: SR Suntour XCM34 Coil, Tapered, 15x110mm, 100mm, Lockout

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 petrol´n´orange

Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 petrol´n´orange
Rower męski Cube Reaction Hybrid Pro 500 29 petrol´n´orange
Cena: 12 239,00 zł

Widelec: SR Suntour XCM34 Coil, Tapered, 15x110mm, 100mm, Lockout

Dostępność: NIEDOSTĘPNY

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl